Khamis, 1 Januari 2009

Penghinaan Ke Atas Rasulullah Sollahu’alaihiwasallam: Menguji Tahap Kecintaan Umat Islam Terhadap Baginda Sollallahu’alaihiwasallam



Keberaniaan musuh Islam menyerang Rasulullah Sollallahu’alaihiwasallam secara terang-terangan semakin menular di bumi Malaysia. Baru beberapa hari kita dikejutkan dengan kewujudan satu blog yang menghina batang tubuh Junjungan Besar Nabi Muhammad Sollallahu’alaihiwasallam. Perkara yang menguji kesabaran umat Islam. Mungkin kita akan mendengar ulasan-ulasan yang berkaitan dengan penghinaan ini dari pelbagai lapisan masyarakat. Setakat ini, saya masih belum membaca ulasan-ulasan yang berkaitan dengannya. Terasa juga ingin menulis. Cuma keberadaan saya dalam musim yang semakin hampir dengan imtihan menyukarkan saya untuk menulis dengan panjang lebar mengenainya. Doakan semoga Allah Taala mempermudahkan saya untuk menulis di masa akan datang mengenai ketinggian peribadi seorang Insan Mulia yang dipilih oleh Allah Taala, Sayyidina Muhammad Rasullullah Sollallahu’alaihiwasallam.Mereka yang menghina Rasulullah Sollallahu’alaihiwasallam seolah-olah terlalu jahil mengenai kesempurnaan yang ada pada Baginda Sollallahu’alaihiwasallam. Sedangkan ianya diakui oleh semua manusia dari dahulu sehingga sekarang samada dari kawan mahupun lawan.


قال أحد من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم :
" لَأَنْ أُذْبَحَ أَوْ أُقْتَلَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ يُشَاكَى مُحَمَّدٌ صلى الله عليه وسلم بِشَوْكَةٍ "


Maksudnya: Berkata salah seorang dari sahabat: “Sekiranya aku disembelih atau dibunuh lebih baik dari Nabi Muhammad Sollallahu’alaihiwasallam disakiti dengan sebatang duri”


قَالَ أَحَدُ المُشْرِكِيْنَ لِقُرَيْش:
" لَقَدْ دَخَلْتُ عَلَى كِسْرَى وَقَيْصَر وَرَأَيْتُ المُلُوكَ والأَكَابِيْرَ فَمَا رَأَيْتُ أَحَدًا يُعَظِّمُهُ أَصْحَابُهُ كَمَا يُعَظِّمُ أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ مُحَمَّدًا "

Maksudnya: Berkata salah seorang dari musyrikin kepada kaum Quraisy: “Aku telah masuk bertemu Raja Parsi dan Raja Rom..dan aku melihat raja-raja dan pembesar-pembesar..Aku tidak pernah melihat seorang pun pengikut yang membesarkan mereka sepertimana pengikut Muhammad Sollallahu’alaihiwasallam mengagungkan Muhammad…Sollallahu’aalaihi wa aalihi wasallam..”
Dalam ruangan kali ini, saya sekadar datangkan dua kata-kata di atas. Sekiranya ada masa, saya akan menyambungnya kembali. Saya sebenarnya sedang cuba menelaah buku ini;

"السيف البتار لمن سب النبي المختار- صلى الله عليه وآله وسلم- "
لأبي الفضل شيخ مشايخنا السيد عبدالله بن محمد بن الصديق الغماري



Semoga Allah Taala menambahkan kecintaan kita semua terhadap Junjungan Besar Nabi Muhammad Sollallahu’alaihiwasallam. Amin.

Tiada ulasan: